کشف یک آنزیم امید به ابداع یک درمان جدید برای زخم پای دیابتی را افزایش داد

24 جولای 2019- کشف یک آنزیم می تواند به کارشناسان برای ابداع درمانهای جدید برای زخمهای پای مرتبط با دیابت کمک کند.

محققان با استفاده از مدل های موشهای مبتلا به دیابت نوع 2 یک ترکیب حیاتی به نام Setdb2 را یافتند که فقدان یا کمبود آن در افراد مبتلا به دیابت ممکن است توضیح دهد که چرا زخم های این افراد به سرعت ترمیم نمی شوند.

دکتر Katherine Gallagher، جراح عروق و استادیار دپارتمان جراحی و میکروبیولوژی / ایمونولوژی در دانشکده پزشکی میشیگان، این مطالعه را با هدف روشن شدن روند طبیعی بهبودی زخم انجام داد.

تیم او مشخص کرد که Setdb2 یک آنزیم حیاتی است که به درمان زخم های التهابی کمک می کند. با این حال در موشهای مبتلا به دیابت نوع 2، هنگامی که مقدار زیادی از آن مورد نیاز است، غلظت این آنزیم افزایش نیافته و زخم همچنان ملتهب باقی می ماند.

در این تحقیق، آنها همچنین کشف کردند که Setdb2 در سوخت و ساز اسید اوریک که می تواند در افراد مبتلا به دیابت افزایش یابد، نقش مهمی بعهده دارد.

سطح بالای اسید اوریک می تواند منجر به نقرس شود، که بنوبه ی خود می تواند منجر به مشکلات سلامتی بیشتری گردد. تحقیقات بر روی روند بهبودی نرمال زخم نشان داد که Setdb2، یک آنزیم تولید کننده ی اسید اوریک را خاموش می کند.

بنابراین محققان تاثیر متوقف نمودن تولید اسید اوریک را بر بهبود التیام زخم بررسی کردند. محققان این کار را با استفاده از یک داروی معمولی به نام آلوپورینول(allopurinol) که برای درمان نقرس و سنگ کلیه استفاده می شود، انجام دادند.

دکتر Gallagher گفت: به نظر می رسد این دارو سبب بهبود ترمیم زخم می شود، اطلاعات ما برای استفاده از این دارو به عنوان یک درمان موضعی بسیار امیدوار کننده است.

او افزود: استفاده از آلوپورینول به طور مستقیم بر روی زخم ها می تواند به جلوگیری از برخی از عوارض جانبی مرتبط با دارو کمک کند.

دکتر Gallagher و تیم او امیدوار هستند که در گام بعدی یافته های خود را در آزمایشات بالینی تست کنند و راه های افزایش Setdb2 را برای درمان مبتنی بر سلول، بررسی نمایند.

این یافته ها در مجله Immunity منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jul/enzyme-discovery-could-lead-to-new-diabetic-foot-treatment-99441557.html